Direkte til indholdet Link til Folkekirkens intranet FIN

1 Aftalens parter og grundlag

1. Samarbejdsaftalen indgås mellem det udførende menighedsråd: Agerskov Menighedsråd og det bestillende menighedsråd: Branderup Menighedsråd.

2. Aftalen er indgået i henhold til § 42a, i bekendtgørelse nr1299 af 8. november 2023.

2 Formål

1. Formålet med samarbejdet er at opnå en fleksibel anvendelse af de fælles ressourcer i sognene.

3 Samarbejdets indhold

1. Dette samarbejde indebærer, at Agerskov Menighedsråd har aftalt at fordele arbejdstiden med 75% til Agerskov Sogn og 25 % til Branderup Sogn. Hvert menighedsråd aftaler med medarbejderen, hvilke arbejdsopgaver der skal løses. Alle arbejdsopgaverne er uddybet nærmere i en udarbejdet arbejdsbeskrivelse. Agerskov Menighedsråd har ansvaret for at dække alle udgifter, herunder løn til medarbejderen og materialer.

4 Personaleforhold

1. Medarbejderen er omfattet af dette samarbejde, men ansættes og aflønnes af Agerskov Menighedsråd.

2. Agerskov Menighedsråd har den daglige ledelse og instruktionsbeføjelse af medarbejderen hvorfor medarbejderen refererer til dette menighedsråds kontaktperson. Kørselsgodtgørelse for kørsel mellem tjenestesteder dækkes af ansættelsesstedet.

3. Eventuel efteruddannelse og kurser bevilges og betales efter aftale med begge menighedsråd. Øvrige udgifter i forbindelse med ansættelsesforholdet bevilges og dækkes af Agerskov Menighedsråd.

5 Finansiering

1. Agerskov Menighedsråd modtager 25% af udgifterne fra Branderup Menighedsråd. Afregningen sker kvartalsvis i forbindelse med modtagelse af ligning. Beløbet kan justeres, hvis der sker ændringer i opgaveløsningen.

6 Tilsyn

1. De deltagende menighedsråd fører tilsyn med dette samarbejde, og at vilkårene i denne vedtægt overholdes.

2. Ordningen evalueres en gang årligt. Kontaktpersonen i Agerskov er ansvarlig for at dette sker.

3. Hvis det konstateres, at medarbejderens arbejdsfunktioner bortfalder ved en ophævelse af aftalen, så opsiges medarbejderen i henhold til de almindelige ansættelsesretslige regler.

 

 

7 Optagelse i samarbejdet

1. Øvrige menighedsråd i provstiet kan optages i samarbejdet, hvis de samarbejdende menighedsråd er enige om det.

2. Ved menighedsråds optagelse i samarbejdet udarbejdes et tillæg til vedtægten.

8 Uenighed om fortolkning af vedtægten

1. Eventuelle uoverensstemmelser opstået mellem menighedsrådene om vilkårene for dette samarbejde søges først løst i samarbejde mellem menighedsrådene. Uenigheder kan indbringes for det fælles provstikontor i Tønder Provsti.

9 Ændringer i vedtægten

1. Der kan foretages ændringer i vedtægten, hvis de deltagende menighedsråd er enige herom.

10 Udtræden og ophævelse af samarbejdet

1. Et menighedsråd kan opsige sin deltagelse i samarbejdet med 6 måneders varsel til udgangen af et regnskabsår. Et menighedsråd kan udtræde af samarbejdet med kortere varsel, hvis de øvrige menighedsråd samtykker heri.

2. Et udtrædende menighedsråd fortsætter med at hæfte for sin forholdsmæssige andel af de samlede udgifter på udtrædelsestidspunktet, indtil denne forpligtelse er afviklet.

11 Ikrafttræden og offentliggørelse

1. Denne reviderede samarbejdsaftale træder i kraft d. 1. januar 2024 (Underskrevet dato se nedenfor).

2. Stk. 2. Vedtægten er tilgængelig på Ribe Stifts hjemmeside. Vedtægten

kan rekvireres fra de samarbejdende menighedsråd.